Decizia radicală luată de Renault pentru Dacia: ce se întâmplă, de fapt, cu puterea mașinilor

de: Răzvan Băltărețu
27 04. 2021

După zeci de ani în care producătorii auto au vrut să livreze mașini din ce în ce mai puternice, mai performante și-au dat seama că viteza, uneori, e periculoasă. Renault și Dacia iau în calcul să frâneze, la propriu, mașinile.

Cele mai multe mașini, cunmpărate și folosite, sunt utilizate până la viteze maxime de 150 – 160 km/h. Totuși, odată cu sistemele de siguranță e posibil ca șoferii să aibă și mai multă încredere în mașinile care oricum nu pot face față unei viteze prea mari.

În prevenirea unor eventuale accidente transformate în dezastre din cauza vitezei mai mari, Renault și Dacia vor să limiteze viteza maximă atinsă de mașinile lor. Potrivit Spiegel, Renault și Dacia ar putea limita noile modele la 180 de km/h din motive de siguranță. Mașinile vândute sub aceste mărci ar fi echipate cu un așa numit sistem Safety Coach.

Decizia are și un precedent: Volvo. Compania a anunțat, în 2019, că va limita viteza maximă la 180 km/h. Diferența aici e că mașinile Volvo puteau trece lejer peste 180 km/h. Doar că la Dacia și la cele mai multe modele Renault nu e cazul. Mai ales că Renault a început să pună pe tot mai multe modele motoare mici de 1 litru care promit o putere de 80 – 100 CP.

Care sunt vitezele maxime pe mașinile Dacia acum

E posibil ca Dacia să aibă mașini mai puternice, care vor putea atinge 150 – 180 km/h mai ușor. În prezent, doar Dacia Duster în două versiuni se apropie. Modelul remarcabil e Duster cu 150 CP care atinge, pe hârtie, o viteză maximă de 202 km/h. Cineva chiar a încercat să obțină așa ceva, vezi în videoul mai jos ce-a reușit.

Al doilea model cu putere mai mare e tot Duster cu motorul TCe 130 cu 130 CP și viteză maximă de 193 km/h. Versiunea diesel e la 183 km/h (115 CP) pe versiunea 4×2 și 175 km/h pe versiunea 4×4. Doar că aceste motoare, din cauza limitelor de poluare, nu mai sunt pe noile modele.

Așa că am verificat fișa tehnică de la Dacia Sandero Stepway, posibil modelul care acoperă cea mai mare parte din lista nevoilor și preferințelor. Versiunea ECO-G cu GPL atinge 177 km/h. Versiunea TCe 90 de 1 litru ajunge la 172 km/h. În fine, aceeași versiune, dar pe cutie automată ajunge doar la 163 km/h.

Ce s-ar putea schimba? La prima mână ar fi următoarea decizie: o Dacia cu motor mai puternic, poate chiar pe Bigster, și eventual într-o versiune hibridă sau chiar electrică. Deocamdată, independent de Duster, doar Sandero RS se mai apropie (circa 203 km/h), dar mașina nu-i la noi. Cu sau fără limitare la 180 km/h, motoarele folosite de Dacia acum sunt oricum incapabile să treacă fără probleme peste 140 km/h, chiar dacă în fișă dau anumite valori.